Jazda na rowerze – zalety i wady

Jazda na rowerze

to sport dla każdego, niezależnie od  wieku. Regularne przejażdżki na rowerze przynoszą wiele korzyści zdrowotnych oraz psychologicznych. Jazda na rowerze powoduje wydzielanie się endorfin, czyli hormonów szczęścia, pozwala nam zachować dobrą formę i szczupłą sylwetkę. W porównaniu do innych sportów nie obciąża naszych kości i stawów, pod warunkiem, że odpowiednio dopasujemy rower oraz obciążenie treningiem. W jaki sposób jazda na rowerze wpływa na nasze zdrowie?

Sprawne serce

Jazda na rowerze poprawia wydolność układu krążenia, wzmacnia serce i chroni przed miażdżycą. Podczas wysiłku na rowerze nasze tętno przyspiesza, co sprzyja lepszemu dotlenieniu mięśnia sercowego i wzrostowi ogólnej wydolności organizmu. Regularny wysiłek aerobowy (czyli długotrwały, o niezbyt wysokiej intensywności) powoduje obniżenie tętna spoczynkowego oraz normuje ciśnienie krwi. Kardiolodzy często zalecają rower osobom mającym problemy z nadciśnieniem, łagodnymi zaburzeniami rytmu serca czy jako rehabilitację po zawale. Oczywiście w takim wypadku trening musi odbywać się według zaleceń lekarza.

Poprawa ogólnej wydolności organizmu

Regularny trening rowerowy na świeżym powietrzu sprzyja lepszemu dotlenieniu organizmu, wzmacnia nasz układ krążenia oraz układ oddechowy. Zwiększa się pojemność naszych płuc i ogólna wydolność.

Wzmocnienie mięśni

Jeżdżąc na rowerze ćwiczymy rożne partie mięśniowe, szczególnie mięsnie nóg, pośladków oraz brzucha. Zyskujemy ogólną sprawność i atrakcyjną sylwetkę.

Przeciwdziałanie cukrzycy

Trening rowerowy reguluje poziom cukru we krwi. Jest korzystny także dla osób chorujących na cukrzyce, ponieważ wysiłek zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, dzięki czemu chory może przyjmować mniejsze jej dawki.

Zgrabna sylwetka

Jazda na rowerze pozwala zgubić zbędne kilogramy i to bez zwiększonego wysiłku. Podczas godzinnej przejażdżki możemy spalić nawet ok. 500 kcal. To ile spalamy kalorii podczas wysiłku zależne jest nie tylko od intensywności wysiłku, ale także od naszej wagi, wieku, płci, metabolizmu, rodzaju roweru i innych czynników.

Zdrowie psychiczne

Aktywny relaks na świeżym powietrzu pozwala nam się odstresować i powoduje, że nasze ciało wytwarza endorfiny, dlatego podczas jazdy na rowerze czujemy się szczęśliwi. Nasz mózg się dotlenia, przez co przez kilka kolejnych dni działa szybciej i efektywniej. Dobrze też jest znaleźć partnera do wspólnych wycieczek rowerowych, ponieważ towarzystwo innych osób bardziej nas motywuje, a wspólna jazda jest wiele ciekawsza.

Większa odporność na choroby

Podczas jazdy na rowerze na świeżym powietrzu nasz organizm się hartuje, staje się bardziej odporny na warunki atmosferyczne. Dzięki temu będąc aktywnymi fizycznie rzadziej zapadamy na infekcje, a z przeziębieniem i grypą radzimy sobie łatwo i szybko.

Czy istnieją jakieś wady jazdy na rowerze?

Istnieje zagrożenie upadku, wypadku komunikacyjnego z udziałem innych pojazdów czy kontuzji. Dlatego należy zaopatrzyć się w kask rowerowy, zadbać o sprawność naszego roweru, a trasy naszych wycieczek oraz dystans starannie dobierać do naszych umiejętności i aktualnej kondycji. Najlepiej jeździć rowerem w miejscach, gdzie nie ma ruchu samochodowego lub na trasach o niskim natężeniu ruchu – parki, alejki, tereny podmiejskie. Tam, gdzie jest to możliwe, należy korzystać ze ścieżek rowerowych. Aby uniknąć kontuzji powinniśmy starannie dobrać rozmiar roweru do naszego wzrostu i budowy ciała, zadbać o prawidłowe ustawienie siodełka i kierownicy i odpowiednio dobierać obciążenie treningowe do naszych aktualnych możliwości.