10 przyczyn spadku odporności

Za odporność

naszego organizmu odpowiada układ immunologiczny. Objawem osłabienia układu immunologicznego jest zwiększona podatność na infekcje, częste przeziębienia czy pojawiająca się opryszczka. Wprawdzie odporność jest cechą dziedziczną, jednak my sami możemy mieć wpływ na jej podwyższenie lub obniżenie.

Co wpływa na obniżenie odporności?

  • Pora roku

Największa podatność na infekcje przypada na miesiące wiosenne, jesienne i wczesnozimowe. Duże różnice temperatur w ciągu doby – chłodne poranki i ciepłe popołudnia – powodują, ze trudno nam dostosować ubiór do warunków pogodowych. W efekcie często się przegrzewamy lub wyziębiamy.

  • Dieta

Jesienią i zimą nasza dieta staje się uboższa w świeże warzywa i owoce. Dlatego w tym okresie dostarczamy organizmowi mniej witamin i mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. W naszej diecie niezależnie od pory roku powinny występować pokarmy bogate w niezbędne substancje odżywcze, a w miesiącach zwiększonego zapotrzebowania możemy tez zadbać o odpowiednią suplementację. Ponadto nadmiar tłuszczów zwierzęcych w naszej diecie zmniejsza aktywność komórek odpornościowych.

  • Niedobór snu

Stale zarywane noce są przyczyną obniżenia produkcji limfocytów odpowiadających za niszczenie drobnoustrojów. Dla zapewnienia sprawnej odnowy komórek odpornościowych powinniśmy przesypiać min. 7-8h na dobę.

  • Przewlekły stres

Nasz układ odpornościowy połączony jest z systemem nerwowym. Jeśli żyjemy w ciągłym stresie, nasz organizm przez cały niemal czas produkuje kortyzol, co z kolei powoduje spadek liczby leukocytów i zdolność organizmu do wytwarzania przeciwciał. Długotrwałe wydzielanie kortyzolu powoduje zaburzenia w obrębie naturalnej flory bakteryjnej śluzówek i namnażanie się zarazków. Dlatego osoby na co dzień żyjące w stresie częściej zapadają na infekcje.

  • Używki

Używki takie jak kawa, alkohol czy papierosy niszczą witaminy i mikroelementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Palenie papierosów przyczynia się do powstawania w organizmie wolnych rodników osłabiających system odpornościowy. Dym papierosowy podrażnia śluzówki, przez co zarazki  łatwiej wnikają do naszego organizmu. Natomiast alkohol, zwłaszcza spożywany w nadmiarze, zabija krążące we krwi komórki odpornościowe.

  • Brak aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna pobudza produkcję białych ciałek krwi, hartuje nasz organizm, a jednocześnie pomaga walczyć ze stresem. Zarazem zbyt intensywny lub długotrwały wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie hormonów stresowych i obniża naszą odporność.

  • Nadmiar „chemii”

Środki czystości i środki antyseptyczne podrażniają naskórek i niszczą naturalną florę bakteryjną, stymulującą pracę układu odpornościowego. Negatywny wpływ na naszą odporność mają także spaliny, substancje chemiczne wydzielane z asfaltu, klejów, farb, a nawet nadmiernie osuszone przez działanie kaloryferów powietrze.

  • Rezygnacja ze szczepień

Stosowanie szczepień obowiązkowych i zalecanych to najlepsza metoda na uniknięcie wielu chorób zakaźnych. Niektóre szczepienia z dzieciństwa należy powtórzyć w wieku dorosłym. Nie powinno się lekceważyć szczepień przeciw grypie. Osoby zaszczepione jeśli nawet chorują, to przechodzą dolegliwości łagodniej i bez powikłań.

  • Nadmiar antybiotyków

Antybiotyki należy przyjmować jedynie wtedy, gdy rzeczywiście są potrzebne. Przyjmowanie antybiotyku jest nieskuteczne w przypadku chorób wirusowych, a w każdym przypadku zaburza naturalną florę bakteryjną układu pokarmowego, przez co przyczynia się do spadku odporności.

  • Wychowywanie dzieci w przesadnie sterylnych warunkach

Przez pierwsze sześć miesięcy życia dziecko posiada przeciwciała nabyte od matki i chroniące go przed chorobami. U dzieci karmionych piersią odporność utrzymuje się dłużej. Po pierwszym roku życia u dziecka zaczyna się rozwijać jego własna odporność. Jeśli w tym okresie dziecko będzie chowane „pod kloszem”, w wyjałowionym środowisku, nie będzie miało możliwości wzmacniania i trenowania swojej odporności.